Sommertur 2. - 3. Juni 2018

Tekst og billeder: Claus C. Nielsen

Foreningens sommertur til Sønderjylland og Tyskland, er nu vel overstået. 26 sommerglade medlemmer deltog i turen, som efter afgang fra Ravnsborghallen, satte kurs mod det sønderjyske.

Den første fugleholder vi besøgte var Alfred Bojsen, som er dommer, og flere gange har bedømt fugle på vores udstilling. Alfred har et blandede fuglehold, med lidt pragtfinker, samt lidt papegøjer og parakitter, af parakitter var der bl.a. skifferhovedet parakit, Rosenhovedet parakit, samt Grønvinget Kongeparakit.

Herfra gik turen videre til Jan Schmidt, som havde nogle dejlige voliere, med forskellige frugt og insektædere. Her kunne bl.a. ses Sortvinget toko, Rødnæbet Kitta, samt forskellige stære. Nogle få parakitter havde også sneget sig ind i fugleholdet, bl.a. Rødvinget parakit.

Næste fugleholder i rækken var Kaj Thomsen. Foreningen har før besøgt Kaj, som dengang havde en del parakitter. De var nu erstattet af forskellige australske og afrikanske pragtfinker, bl.a. Granat astrild, Sommerfuglefinke, Orangekindet Astrild, Goulds Amadiner m.fl. En Gråpapegøje samt et par Amatyst Stære var der også blevet plads til. Stærene var dog meget sky, så de brugte meget tid inden døre, så alle fik dem nok ikke at se.

Så gik turen over grænsen til Tyskland, Vi var i  god tid, så besøget i border shoppen, blev lagt her om eftermiddagen. Der blev handlet ivrigt, så alle fik fyldt lagret op, inden sidste etape til hotellet.

Efter en lille velkomstdrink, fik alle udleveret nøglerne til værelset, for enkelte var det til huset, idet de fik en hel lejlighed. Der var nu tid til en lille opfrisker inden aftensmaden.

Henning udlevere nøgler

Aftensmaden var buffet, flot anrettet på fade, flot så det ud. Men sammensætningen af buffeten var nok ikke helt i tråd, med det vi havde forventet af en buffet. Den Tyske madkultur, er ikke helt på højde med den danske. Jeg tror alle blev mætte, omend det ikke lige var det, man havde sat næsen op efter. (Næste gang bestiller vi  Schnitzel). Humøret var dog stadig højt, så efter ”aftensmaden” var der hyggeligt samvær på terrassen, hvor der blev smagt på de tyske vine og øl. Og de fejler helt sikkert ikke noget.

Så er vi klar til den "store" tyske buffet.

Søndag morgen gik turen efter morgenmaden mod fugleparken. Jeg tror fugleparken for de fleste, var en positiv overraskelse. Her var et bredt udsnit af forskellige parkfugle såsom ænder, traner, hejre, flamingoer, ibisser m.m..

Papegøjerne var også vel repræsenteret, med forskellige amazoner, araer, kakaduer, ædelpapegøjer, vasapapegøjer m.m. - Ellers var der den flotte samling, af næsehornsfugle og ugler, i alle størrelser, fra små perleugler til store hornugler. Og den indiske kæmpe Næsehornsfugl er altid vildt imponerende, med sit enorme orangegule næb.Triton Kakadu.

Blåpandet Amazon

Så gik turen ellers retur, mod det danske sommerland, som var en tak varmere end hos vores sydlige nabo. Turen hjem gik over Putgarden - Rødby. På Lolland kunne man virkelig se, hvordan sommervarmen og tørken, har sat sit præg på roemarkerne, hvor planterne tørstede efter vand. Så var det nu godt, at vi havde fået handlet lidt ind, så vi undgår de samme tørkeskader i halsen.

Stue "Blå" - De store drenge på legepladsen

Kaj Thomsens Gråpapegøje, den lyttede en del, men snakkede ikke så meget, det var nok en han.

Hygge på terrassen efter maden

Ugleunger ser altid lidt søvnige ud

Nogle af de store rovfugle voliere

Marabu Stork, er nok ikke en af guds kønneste skabninger