Aftentur til ZOO 2020

Onsdag den 2. september 2020, mødtes ca. 30 medlemmer foran indgangen ved København ZOO. Kl. 18.30 lukkede foreningens eget medlem Flemming Nielsen dørene op for aftenens rundvisning. Flemming har arbejdet for ZOO i næsten 40 år, og det var i dag Flemming der stod for aftenens rundvisning.

Over for volieren lå løvegrotten, hvor en flok dejlige løveunger gav den fuld gas, med at vise sig frem. Bl.a. skulle den imponerende hanløve have en omgang tæsk, og mor var ikke bleg for at give en hånd med, eller snarer en tand.

De Store Pandabjørne, skulle vi selvfølgelig også se. Den store Panda er et sjældent dyr, at se i Zoologiske haver, de er derfor også et stort trækplaster. De er dog ikke billige i drift, alene "lejen" for at have dem, er en million US$ om året. Dertil kommer prisen på deres forplejning, som løber op i adskillige millioner.Anlægget til den Store Panda. har kostet omkring 160 millioner at bygge. Grundplanen skal forestille, Yin-Yang symbolet. Desværre er den ide, ikke særlig synlig, når man står ved anlægget, men kun synlig på en oversigts plan, eller fra en helikopter.

Den Store Panda lever næsten udelukkende af bambus. Det bambus som Pandaerne i KBH. Zoo får, er dyrket på Lolland. Hvis det kniber med at følge med, så bliver det fløjet ind fra Frankrig.

De fleste af dyrene i tropehuset var gået til ro for natten, så man skulle kigge godt efter for at få øje på noget. Men i grenene lige over gangen, havde kronduerne slået sig ned for natten.

Så er det ved at blive mørkt, og turen er slut, der er lige mulighed for at stille de sidste spørgsmål, inden vi bliver lukket ud igen. Vi siger tak til Flemming for en dejlig aften.

Aftenens guide Flemming Nielsen

Vi startede rundvisningen med at se på Flamingoer, i den store fritflyvnings voliere. Der var også nogle få unger, som stadig vandrede rundt i deres grå dunede fjerdragt.

Sortnakket Stylteløber

Chilensk Pibeand kunne også ses i volieren

Så snart farmand stak næsen udenfor, blev han straks angrebet af en flok legesyge løveunger, godt hjulpet på vej af mor

Sneuglerne kan være yderst aggressive at have med at gøre. Dyrepasseren skal derfor bære hjelm, når der arbejdes i volieren. De tre fugle i volieren er tre hanner. Man ønsker ikke at sætte en hun ind i gruppen, idet hannerne vil begynde at slås. indbyrdes. Isbjørne ungen, som efterhånden har vokset sig pænt stor, gik sammen med sin mor i den gamle isbjørne grotte. Også den var i et fantastisk legehumør under vores besøg.

Turen ind i tropehuset, foregik gennem køkkenet, hvor man bl.a. kunne se div. foderdyr.

Mange af dyrene i Tropehuset var gået til ro for natten.